facetten header
Edumersive – Interactieve Augmented Reality App 

Edumersive – Interactieve Augmented Reality App 

Introductie Use Case 
In het Living Lab Scheveningen wordt middels kleinschalige onderzoeksprojecten geëxperimenteerd met digitale innovaties. Voor bezoekers van de boulevard is het echter niet altijd direct zichtbaar dat er sprake is van een Living Lab, dat er projecten uitgevoerd worden en dat via deze projecten data verzameld wordt. Via een Augmented Reality (AR) app worden verschillende activiteiten binnen het Living Lab Scheveningen op speelse en interactieve wijze zichtbaar gemaakt.  

Waarom de use case 

De gemeente wil graag transparant zijn over de activiteiten die uitgevoerd worden in het Living Lab. De gemeente wil ook betrokkenheid vergroten en draagvlak creëren. Aangezien voor bezoekers van de boulevard niet direct duidelijk is dat er sprake is van een Living Lab waar experimenten met digitale innovaties uitgevoerd worden, wordt een manier onderzocht om boulevard bezoekers te informeren.   

De Augmented Reality app geeft de mogelijkheid om te informeren over use cases en betrokkenheid mogelijk te maken. 

Verwachtingen/ Leerdoelen 

Onderdeel van de use case is te onderzoeken hoe de gemeente bezoekers op de boulevard het beste kan bereiken.  Er is voor een interactieve en speelse invalshoek gekozen.  

In de zomer van 2022 is een eerste versie opgeleverd. De app is beschikbaar gesteld in de Google Play Store en de Apple Store (te vinden onder Living Lab Scheveningen) en kan door iedereen gebruikt worden. Ook wordt tijdens geplande activiteiten, zoals rondleidingen en evenementen, opvallende kastjes met daarop QR codes ingezet die aan de slimme lichtmasten op de boulevard hangen. Zo worden bezoekers aangemoedigd om de app te gebruiken.  

Tot halverwege 2023 wordt de applicatie gebruikt en getest, zowel door spontane gebruikers van de app (of bezoekers van de boulevard) als door gerichte doelgroepen tijdens geplande activiteiten. In deze periode worden ook aanpassingen gedaan om de gebruikerservaring van de applicatie te verbeteren en meer projecten in het Living Lab zichtbaarder te maken.  

In de toekomst kan de applicatie mogelijk ingezet worden om bezoekers actief mee te laten denken of meewerken bij de projecten van het Living Lab Scheveningen.  

Hoe wordt de use case mogelijk gemaakt 
Via het Startup in Residence programma1 is door de provincie Zuid-Holland en de gemeente Den Haag een challenge opengesteld om aan deze uitdaging te werken. Uit een viertal inzendingen is het bedrijf Edumersive als winnende partij gekozen. Zij hebben een geldbedrag ter beschikking gekregen om hun concept uit te werken en te testen in het Living Lab Scheveningen.    

Meer informatie? 

Interesse in meer informatie over deze use case? Neem dan contact op met Tijn Kuyper (tijn.kuyper@denhaag.nl) of e-mail een algemene vraag naar het Living Lab Scheveningen via smartthehague@denhaag.nl. 

Ga naar de inhoud