Langs de Nederlandse kust staan naast elke strandopgang informatieborden om bezoekers te informeren over de veiligheid op het strand en in de zee. Deze borden worden niet goed bekeken, de borden zijn statisch en slecht toegankelijk (voor slechtzienden, analfabeten en mensen in een rolstoel). Op Scheveningen bleek in de zomer van 2020 de informatie over vlaggen (seinen) op de zwemwaterborden bij veel strandbezoekers niet bekend. Met deze use case wordt onderzocht op welke manier de gemeente Den Haag bezoekers van het strand op een dynamische manier kan informeren over de veiligheid op het strand en in de zee, waarbij mogelijk ook gebruik gemaakt wordt van real-time databronnen in het Living Lab.
In de zomer van 2020 was Scheveningen de drukste badplaats van Nederland, met veel nationale en internationale bezoekers. De kuststrook is de grootste toeristische trekpleister van Den Haag en op warme zomerdagen zoeken duizenden mensen verkoeling in de zee.
Zwemmen in zee brengt echter risico’s met zich mee, bijvoorbeeld door getijwerking, muien, windrichting en de kwaliteit van het zwemwater. Dat bleek pijnlijk duidelijk in het drukste weekend van augustus 2020, toen de landelijke reddingsbrigades op één vrijdag ruim driehonderd keer moesten uitrukken. In zeker 33 gevallen ging het zelfs om levensbedreigende situaties. Dit laat zien dat veel bezoekers zich onvoldoende bewust zijn van de gevaren van zwemmen in zee.
In juni 2021 is op de Noordboulevard van Scheveningen een dynamisch informatiebord geplaatst om bezoekers beter te informeren over de zwemwaterkwaliteit. Het bord vult de bestaande borden aan en toont actuele, doelgroepgerichte berichten, waardoor de attentiewaarde stijgt en de strandveiligheid wordt vergroot.
Bij een succesvolle proef kan het systeem worden uitgebreid naar andere delen van de Scheveningse kust, zoals de Middenboulevard, het Zwarte Pad en het Noordelijk Havenhoofd.
De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor alle informatieborden langs de kuststrook. Zij zijn daarom opdrachtgever voor het dynamisch informatiebord. De gemeente werkt naast de Provincie Zuid-Holland verder samen met Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH), de Reddingsbrigade, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), en het stadsdeel Scheveningen.
Interesse in meer informatie over deze use case? Neem dan contact op met het aanspreekpunt van de use case Suzanne Kalf (suzanne.kalf@denhaag.nl) of e-mail een algemene vraag naar het Living Lab Scheveningen via smartthehague@denhaag.nl.