Zoeken
facetten header
Edumersive – Interactieve Augmented Reality App 

Edumersive – Interactieve Augmented Reality App 

Introductie use case

In het Living Lab Scheveningen onderzoekt de gemeente met digitale innovaties via kleinschalige onderzoeksprojecten. Voor bezoekers van de boulevard is het echter niet altijd direct zichtbaar dat er een Living Lab is, dat er projecten worden uitgevoerd en dat via deze projecten data wordt verzameld. Via een Augmented Reality (AR) app worden verschillende activiteiten binnen het Living Lab Scheveningen op speelse en interactieve wijze zichtbaar gemaakt, en worden gebruikers van de applicatie actief aan het denken gezet over de kansen en grenzen van digitalisering in de stad.

image

Waarom de use case

De gemeente wil graag transparant zijn over de activiteiten die uitgevoerd worden in het Living Lab. De gemeente wil ook betrokkenheid vergroten en draagvlak creëren. Daarom wordt een manier onderzocht om boulevard bezoekers te informeren en te betrekken.

Een AR app geeft de mogelijkheid om op speelse wijze kennis te maken met het Living Lab, en meer te weten te komen over de projecten die die uitgevoerd worden.

Verwachtingen en leerdoelen

Onderdeel van de use case was te onderzoeken hoe de gemeente bezoekers op de boulevard het beste kon bereiken. Er werd gekozen voor een interactieve en speelse invalshoek, waarbij de eigen mobiele telefoon als laagdrempelig middel werd gebruikt.

In de zomer van 2022 werd een eerste versie van de applicatie opgeleverd. Tijdens geplande activiteiten, zoals rondleidingen en evenementen, werden opvallende kastjes met daarop QR-codes ingezet die aan de slimme lichtmasten op de boulevard hingen. Zo werden bezoekers aangemoedigd om de app te gebruiken.

Begin 2023 werd gestart met de doorontwikkeling van de app. Deze werd halverwege 2023 opgeleverd. Tijdens deze doorontwikkeling werden verschillende elementen verbeterd en werden nieuwe functionaliteiten aan de app toegevoegd.

Met de vernieuwde versie werd het mogelijk om zelfstandig een interactieve rondleiding door het Living Lab te volgen, en waren er geen QR-codes meer nodig. Ook werden gebruikers van de app uitgedaagd middels verschillende quizvragen en activiteiten om na te denken over de kansen en grenzen van een slimme stad. De app werd eind mei 2023 beschikbaar gesteld in de Google Play Store en de Apple Store,

Hoe wordt de use case mogelijk gemaakt

Via het Startup in Residence programma[1] is door de provincie Zuid-Holland en de gemeente Den Haag een challenge opengesteld om aan deze uitdaging te werken. Uit een viertal inzendingen is het bedrijf Edumersive als winnende partij gekozen. Zij hebben een geldbedrag ter beschikking gekregen om hun concept uit te werken en te testen in het Living Lab Scheveningen.   

Meer informatie?

Interesse in meer informatie over deze use case? Neem dan contact op met Tijn Kuyper (tijn.kuyper@denhaag.nl) of e-mail een algemene vraag naar het Living Lab Scheveningen via smartthehague@denhaag.nl.

[1] Startup in Residence (SiR) is een innovatieprogramma waarin overheden samenwerken met startups. Dit programma gaat uit van co-creatie. In het programma van een aantal maanden werken ambtenaren samen met startups aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.
Ga naar de inhoud